Seuraavan valtuustokauden aikana on tarkoitus aloittaa mittava raitiovaunuprojekti. Raitiovaunut ovat suurten ja yhtenäisten kaupunkikeskuksien kulkuvälineitä. Ne palvelevat Helsingin kokoisia ja pienellä maa-alueella olevia kaupunkeja. Vantaalle rakennettavan raitiovaunun tarpeellisuutta ei voi kuitenkaan mitenkään perustella terveellä järjellä, vaan tulisi ymmärtää kuinka mittavasta ja kalliista projektista on kysymys.

On hyvä miettiä Vantaata kuntana. Vantaa on lukemattomien pienten kylien yhteenliittymä, jossa välimatkat ovat erittäin suuria ja kunnan pinta-ala on peräti 240 km². Raitiovaunun rakentamiskustannukset on arvioitu olevan huimat 380 miljoonaa euroa. Ja kun tiedetään kuntien sekä valtion aloitettavien projektien tyypillinen kustannuksien ylittäminen (esim. länsimetro), niin tässäkin tapauksessa puhutaan vähintään puolen miljardin menoerästä. Kun mukaan otetaan todelliset vuosikustannukset (huollot, kolarikustannukset ym.), on raitiovaunu noin 5–10 miljoonan euron vuosittainen rasite kunnalle. Koko raitiovaunuhanke on pienen piirin ns. oma ilmastoprojekti, jota tehdään kustannuksista välittämättä.

On vastuutonta käyttää järjettömiä määriä veronmaksajien kovalla työllä hankkimia varoja. Ja on väärin lisätä Vantaan velkaantumista näinä epävarmoina aikoina, varsinkin kun tiedetään, että yleinen korkotaso maailmalla on nousussa. Se tiedetään jo nyt, että tuhansia ihmisiä on pakkolomautettu tai irtisanottu. Tiedämme myös, että sadat yritykset kunnassa ovat taloudellisissa vaikeuksissa. Varmaa on myös, että Vantaan velat ovat miljardiluokkaa, ja tuota velan määrää ei ole tarpeen nostaa tuottamattomilla hankkeilla.

Näin yksipuolista hanketta ei voi tehdä vantaalaisten kustannuksella. Lupaukset raitiovaunuhankkeen laajentamisestakin ovat utopiaa. Hankkeen järjettömyys näkyy myös siinä, että ratikan halutaan ulottuvan lentokentälle asti, jonne juuri tehtiin 770 miljoonan kehärata, josta Vantaan osuus oli 255 miljoonaa.

Vantaalla voi olla vain YKSI ISO päämäärä, ja se on nopea työpaikkojen luominen. Kun on töitä, on varaa asua. Miksi asumisen kustannuksia pitäisi nostaa tietoisesti ja luoda illuusiota suurkaupungista? Nykyiset kaavat ovat täynnä asuintaloja, ja tulevat ihmiset ilman työpaikkamahdollisuuksia. Tämä tosiseikka pitää muuttaa seuraavalla valtuustokaudella.

Jos tulen valituksi, lupaan tehdä kaikkeni, että Vantaasta tulee dynaamisempi kaupunki.

Virkeä ja monipuolinen yritystoiminta, hyvä työllisyys, kasvavat verotulot ja turvallinen asuinympäristö. Edellä mainittu olkoon Vantaan tulevaisuus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *