Kehysriihi osa 2 – Alv 25,5 % vain pikalaastari

Huhut kertovat, että hallitus on päätymässä yleisen arvonlisäverokannan nostamiseen 1,5 %. Vain Unkarissa on korkeampi alv kanta. (27 %).

Hallitus ja verovirasto saanee uuden muutoksen voimaan aikaisintaan syksyksi. Todennäköisesti vasta vuodenvaihteeseen. ALV-kannan nosto tuo vain pikahelposta valtionkassaan. Tälle vuodelle se ei tuloja juuri kerrytä.

Talousarvioennuste vuodelle 2024 kalkuloi 14 mrd. € lisävelkaa. Valtio joutunee ottamaan lisävelkaa loppu syksystä 4–6 mrd. €. Kevään satamalakko, vähenevä kulutus ja talouden yleinen alakulo höystettynä tulevan syksyn työehtosopimusneuvottelujen tuomilla uhilla ajaa hallituksen nurkkaan. Alkuvuodesta 2025 on tehtävä seuraavat miljardien sopeutustoimet.

Saadaanko vapaamatkustajat kuriin ja raidehankkeet tauolle?

Antaako Orpo ja voideltu Kokoomus periksi raidehankkeissa on miljoonan taalan kysymys? Varsinais-Suomen poliitikot väriin katsomatta ovat tuulettaneet Turun Tunnin juna hankkeen puolesta. Vantaalla tilanne on vastaavanlainen. Kokoomuksen ja SDP:n pelurit odottavat valtion tukea Vantaalle suunnitteilla olevalle ratikkahankkeelle.

Raidehankkeet olivat tärkeitä 1900-luvun alun Suomessa.  Nyt suunnitteilla olevat hankkeet eivät tuo valtion ja kuntien kassaan kuin syvän kuopan vuosikymmeniksi.

Loppuuko säätiöiden, yleishyödyllisten yhteisöjen ja ammattiyhdistysten vuosikymmenien verovapaus? Päätöstä voisi avittaa hankkimalla RKP:n puheenjohtajalle tuottava eläkevirka.

Illan kehysriihi ei kuitenkaan valitettavasti ratkaise mitään. Julkisen sektorin rakenteelliset ongelmat jatkuvat.

Mitä yritykset tekisivät vastaavassa tilanteessa? Pistäisivät YT-neuvottelut käyntiin ja potkaisivat puolet virkamiehistä pihalle. Illan tuloksia odotellessa.