Raideinvestoinnit jäihin

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Euroopassa käydään julmaa hyökkäyssotaa, korona vahingoittaa edelleen kansainvälistä kauppaa ja heikentää työmarkkinoiden toimivuutta. Elinkustannusten sekä korkojen nousu vaarantaa ihmisten arkea, ja kuluttajien luottamus tulevaisuuteen on ennätyksellisen alhaalla.
Suomen valtion velka on yli 140 miljardia ja koko julkisyhteisöjen velka lähes 200 miljardia. Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja. Valtion ja kuntien budjetteja on leikattava rajusti ja velkaisuutta kevennettävä merkittävästi. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa verotuksen keventämisen, joka taas lisää ostovoimaa.
Kalliit ei-välttämättömät julkiset hankkeet vaarantavat tulevan talouskasvun ja julkisen sektorin likviditeettiongelma vaanii nurkan takana. Suomessa on toimivat tie- ja rautatieverkostot. Uuden raideliikenteen rakentaminen on kallista eikä se tuo nopeita ratkaisuja muuttuneeseen taloudenkuvaan. Siksi kaikki raidesuunnitelmat on jäädytettävä, kuten Suomi-rata -hanke, pääkaupunkiseudun raitiovaunuhanke ja Helsinki-Turku tunnin juna -ratahanke.
Suomen tieverkosto on riittävä, mutta tiet ovat historiallisen huonossa kunnossa. Yksilölliset energiaystävälliset liikkumisen muodot ovat tulevaisuutta ja kasvava logistiikka lisää teiden kulutusta. Määrärahoja on ohjattava ennen kaikkea Väyläviraston ja kuntien tarpeisiin.