Valtio ja kunnat ohjaavat jopa 5 mrd. € vuodessa globaaleille pörssiyhtiöille – miksi työeläkkeiden indeksejä pitäisi leikata?

Eläkeiän nostaminen, indeksien leikkaaminen ja veronkorotukset on laiskojen ja osaamattomien poliitikkojen ratkaisu. Suomessa raha on rakenteissa. “Follow the money” on ratkaisu valtion talousongelmiin.

Valtion ja kuntien budjetit ovat vähintään 30 % liian suuria.

Merkittävä menoerä, joka rasittaa julkista taloutta miljardeilla euroilla vuodessa, ja joiden leikkaamiset eivät vaadi lakimuutoksia ovat asiantuntijakustannukset.

Kotikunnassani Vantaalla kunnan koko konsernin asiantuntijahankinnat ovat lähes 10 % kaupungin budjetista (Kaupungin osuus n. 50 milj. € (2022) sis. alv ja konserniyhtiöt n. 50 milj. € /2024)).

Muissa suurissa kaupungeissa kuten Espoossa, Helsingissä, Tampereella ja Turussa asiantuntijakustannukset ovat vieläkin suuremmat. Kuntasektorin, hyvinvointialueiden ja valtion asiantuntijahankinnat sekä ICT-kustannukset ovat jopa 5–10 miljardia vuodessa.

Suurin osa asiantuntijahankintojen miljardi kustannuksista valutetaan kansainvälisten konsulttiyhtiöiden taskuihin. Näitä ovat mm. Deloitte (64,5 mrd $) , KPMG (36 mrd $), Ramboll( 2,2 mrd €), WSP Group (14,4 mrd $), Newsec(2,6 mrd €). Suluissa yhtiöiden vuotuinen liikevaihto.

Ennen varastettiin suoraan kassasta – nykyisin rahat siirretään ulkomaille

2000-luvun alkupuolella kunnat ja valtio pystyivät suunnittelemaan koulut, muut julkiset rakennukset, tiet ja raiteet kotimaisten insinööri- ja arkkitehtitoimistojen avustuksella. Vaikka valtapuolueiden sekä kotimaisten yksityisyrityksen kesken vilunkipeliä esiintyikin ja hyvä-veli verkosto ohjasi toimintaa, niin julkiset rakentamiskustannukset pystyttiin pitämään maltillisena nykyisiin kustannuksiin verrattuna.

Rakentamisen teknistä valvontaa tehtiin pitkälti kunnan omilla voimilla. Rakennushankkeita pilkottiin ja kilpailutettiin usean kotimaisen toimijan kesken.

Jossain vaiheessa, mutta ikään kuin vaivihkaa kunnat lopettivat valvojien tehtävät vedoten mm. henkilöstöpulaan ja ryhtyivät ulkoistamaan valvonta- suunnittelu- ja rakennushankkeita kansainvälisille konsulttiyhtiöille.

Viimeisen 20 vuoden aikana globaalit konsultti- ja rakennusyhtiöt ovat ottaneet julkisen sektorin markkinat lähes yksipuolisesti haltuun. Tällä on suora vaikutus julkisen sektorin budjettien räjähdysmäiseen kasvuun. Voideltujen johtajien ansiosta valtion ja kuntien asiantuntijakustannukset ja rakentamiskustannukset ovat moninkertaistuneet, velat räjähtäneet ja käteiskassat kuivuneet.

Voitelua ja lobbausta

Poliitikkoihin ja virkamiehiin kohdistuva johdonmukainen lobbaaminen kiihtyi 2010-luvulla. Asiantuntijayhtiöiden tietoinen strategia ja aggressiivinen kasvuhakuisuus keskittyi julkiselle sektorille, jossa valtavat rahamäärät ja löysä valvonta odottivat ottajaansa.

Poliitikot ja virkamiehet ovat totutisti persoja kehumiselle. Kun siihen lisätään heikko ammatillinen osaaminen niin cocktail on valmis. Pyöröovi-ovi ilmiö on tullut Suomeen jäädäkseen. Kunnan ja valtion virkamiehiä siirtyy globaalien yritysjättien palvelukseen harvasen päivä. Meriitiksi riittää ”kassan kuivattaminen”.

Vastaavasti konsulttiyhtiöiden yhteiskuntajohtajia, myyntineuvottelijoita ja muita asiantuntijoita siirtyy hyvä-veli verkoston tukemana julkisen sektorin vastuullisiin johtotehtäviin. Viimeisimpänä ihmetyksenä HSL:n toimitusjohtajaksi.

Ei siis ihme, että valtiolta on rahat loppu. Ja muistutuksena Teille kaikille. Suomi on matkalla kohti konkurssia. Kysymys on enää vain ajasta.