VANTAAN RATIKKA ON JO SUSI ENNEN SYNTYMÄÄNSÄ

Kuntavaalit 2021 tulevat olemaan koko Vantaan historian tärkeimmät vaalit. Tulevan valtuuston poliittinen väri tulee ohjaamaan Vantaan taloudellista kehitystä vuosikausiksi. Mikäli vasemmistovihreä ryhmittymä (SDP, Vihreät ja Vasemmisto) saa enemmistön tulevaan valtuustoon, Vantaa tulee ajautumaan taloudelliseen kriisiin. Valtakunnan päättäjien ajama Suomelle tuhoisa politiikka tulee olemaan arkipäivää myös Vantaalla. Käytännössä tämä tarkoittaa velkaantumisen massiivista lisääntymistä, turhia ja tuottamattomia ilmastotoimin perusteltuja projekteja, sekä kansalaisten verotuksen kiristämistä.

Vaikka Vantaalla vallassa oleva valtuusto on jo hyväksynyt uuden yleiskaavan, se ei tarkoita sitä, etteikö uusi valittava kaupunginvaltuusto pystyisi vielä korjaamaan jo kerran päätettyjä, huonoja tulevaisuuden suunnitelmia. Uusi valtuusto tulee päättämään miten kuntaa tullaan johtamaan, mitkä projektit ovat välttämättömiä ja tarvittaessa perumaan jo hyväksytyn yleiskaavan.

Sinä, äänestäjä, olet siis suuren päätöksen edessä. Jos pidät esim. raitiovaunun rakentamista järkevänä tilanteessa, jossa kunnan velat ovat Suomen suurimpia, yrityksien liikevaihdot ja verotulot ovat laskussa ja työttömiä on kunnassa ennätysmäärä eli yli 15 %, niin tutustu kuitenkin ensin huolella kaikkiin näkökantoihin puolesta ja vastaan, ennen kuin teet äänestyspäätöksen.

Sen sijaan, mikäli haluat elää kunnassa, jossa yrittämistä kannustetaan, työpaikkoja syntyy palkalla millä tullaan toimeen, heikoimmista pidetään huolta ja koululaitokset sekä terveysasemat voivat palvella sinua, niin silloin Persusuomalaiset ovat hyvä vaihtoehto sinulle.

Perussuomalaiset eivät tule hyväksymään kustannuksiltaan noin 500 000 000 euron raitiovaunun rakentamista nykyisenkaltaisena taloudellisesti haastavana ajankohtana. Nykytilanteessa Vantaan kaupungin tulee toteuttaa senkaltaista talouspolitiikkaa ja tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka suoraan vaikuttavat työttömyyttä vähentävästi ja yrittäjyyttä kannustavalla tavalla, ilman velkaantumista.

Suunnitteilla oleva puolenmiljardin raitiovaunuprojekti on susi syntyessään. Koko suunnitelma perustuu kunnallisverojen nostoon, omaisuuden myyntiin ja massiiviseen lainan lisäämiseen. Raitiovaunu ostettaisiin mitä todennäköisemmin ulkomailta, työt teetettäisiin ukrainalaisilla työmiehillä, ja Vantaan tulevaisuus olisi heikko ja velkainen. Paikalleen sementoidun raitiovaunun on ennakoitu valmistuvan vuonna 2027, ajanjaksona, jolloin raitiovaunussa käytetty teknologia on jo valmiiksi vanhentunutta. Vantaa voisi kehittää olemassa olevaa linja-autoliikennettä pilkkahinnalla verrattuna raitiovaunun kustannuksiin. Julkisten liikennevälineiden tulevaisuus onkin vetyä, sähköä ja maakaasua voimankäyttölähteinään käyttävät linja-autot.

Raitiovaunuprojektin suunnittelijat ovat olleet myös täysin sokeita kaikille todellisille kustannustekijöille, mitä vuosittain Vantaalle raitiovaunusta lankeaisi. Esim. Helsingissä raitiovaunu kolaroi käytännöllisesti kerran päivässä. Kolareista johtuvat kustannukset ovat kymmeniä miljoonia vuodessa. Raitiovaunun kolarit jalankulkijoiden ja autojen kanssa johtaisi vakuutusmaksujen nousuun, korvauksiin vainajien perheille ja kolareista johtuviin oikeudenkäynteihin. Tämä kaikki tulisi olemaan arkipäivää myös Vantaalla.

Nyt meidän kaikkien järki-ihmisten on aika yhdistää voimamme ja äänestää Vantaan tulevaisuuden turvaamiseksi uusia päättäjiä valtuustoon.

24.5.2021