Vantaan ratikan päätöksen taustalla on ollut mittavan luokan petos ja harhautus kuntalaisia kohtaan.
Vantaan ratikan rakentamispäätös perustuu kaupungin tilaamaan selvitykseen ratikan kiinteistötaloudellisista hyödyistä. Laskelmat on tehnyt Newsec-yhtiö, joka käytti laskentaperusteina vuosien 2018–2020 välistä rakennus-, kiinteistö- ja tonttialan arvonmääritys- ja markkinatilannetta.
Selvitys on puuta heinää
Kun tarkastellaan yhtiön tekemää vastaavaa selvitystä Tampereen ratikasta, niin huomataan, että tehdyt selvitykset ovat lähes identtiset. Kopiointi onkin ollut kovassa käytössä selvitystä laadittaessa.
Selvityksen tehnyt Newsec vaikuttaa Suomen kiinteistömarkkinoilla laajasti. Vantaan ratikkareitin varrella yhtiö hallinnoi kymmeniä asuin-, liike- ja tuotantokiinteistöjä. Aviapoliksen alueella lähes joka toinen liikekiinteistö on yhtiön hallinnoima.
Vantaalaiset ovat siis saamassa ratikan ja sen tuomat kustannukset harteilleen kevyesti ja huolimattomasti teetetyn sekä tehdyn arvion pohjalta
Halvalla saadaan juuri sitä mitä halutaan
Ratikan taloushyötyjen selvitys maksoi 53 000 euroa. Ratikan rakentaminen maksaa vähintään miljardin. Miksi kaupunki ei teettänyt useammalla toimijalla kiinteistötaloudellisia selvityksiä? Syynä tähän on venkoilu: alle 60 000 euron pienhankinnassa ei tarvitse noudattaa kilpailulainsäädännön mukaisia menettelytapoja.
Selvityksen tekijäksi valittiin yhtiö, joka laittaa luvut uskottavasti ”oikeaan” järjestykseen.
Rakenteellinen korruptio kukoistaa
Vantaan kaupungin päätäntäkoneiston taustat herättävät myös epäilyjä. Ratikan rakentamisesta hyötyvät valtuutetut istutettiin merkittäville paikoille lautakuntiin, hallitukseen ja muihin toimielimiin. Toimintaa ohjattiin yhdessä poliittisilla virkanimityksillä toimivien johtajien kanssa.
Nyt tämä kaikki on selvityksessä hallinto-oikeudessa. Päätöksiä odotetaan tämän talven aikana.
Ratikan rakentaminen on aloitettu luvatta – nyt poltetaan surutta rahaa
Vantaan ratikan rakentamispäätös tehtiin ehdollisena. Tämä tarkoittaa sitä, että valtion pitää tulla mukaan 30% rakentamisosuudella. Valtion päätöstä ei ole vielä olemassa ja aikaisintaankin se tulee vasta kesäkuulle 2024 suunnitellun MAL-sopimuksen (maankäyttö, asuminen ja liikenne) jälkeen.
Vantaalla viitataan kintaalla ehdolliseen rakentamispäätökseen. Ratikan rakentaminen on aloitettu HSY:n ja Vantaan Energian toimesta. Sähkökaapelointeja, vesi- ja viemärijärjestelmiä teetetään täyttä häkää ja tulevat ratikatkin pistettiin jo tilausjonoon!
Kaupungin taktiikka on polttaa rahaa niin paljon kuin mahdollista, jotta valtio ei voi enää perääntyä valtionavusta. Muuttunut taloustilannekaan ei valtuutettuja kiinnosta ja kiinteistötaloudellisten lisäselvityksien perään ei kukaan enää huutele, sillä raha Vantaalle tulee taikaseinästä.