Kirjoitin aiemmin tällä viikolla Vantaan ratikkaprojektista, joka luisuu kovaa vauhtia raiteiltaan. Kirjoitus aiheutti kovaa keskustelua ja hyvä niin.
Puhutaanpa nyt rahasta!
Ratikan rakennuskustannukset nousivat 100% viimeisen arvion pohjalta. Ratikan menoiksi väitetään 826 miljoonaa euroa. Väite on väärä. Luku ei pidä sisällään valtion osuutta, joka on arviolta 177 miljoonaa euroa. Todellinen summa on siis 1,003 miljardia euroa alv 0 %.
Kirjoitin 16.5.2022 nousevista rakennuskustannuksista ja esitin ratikan loppuarvioksi 900 miljoonaa euroa alv 0 %. Valtuustossa laskelmilleni naureskeltiin. EI naureskella enää.
Vantaan ratikkareitti on 19 km pitkä. Metrihinnaksi tulee 52 789,47 euroa. Tällä summalla perustettaisiin uusi kaupunki asuntoineen ja infroineen tai pelastettaisiin Vantaan jo ennestään vaappuva talous. Arvovalintoja siis kaikki.
Verotuloja on turha odottaa
Vantaa arvioi saavansa rakentamisesta palautuvaa verotuloa 43,5 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnit ovat täysin ylioptimistiset. Mikäli ratikka Vantaalle tulee, niin suomalaiset rakentajat ovat harvassa. Kiskoja ja maata muokkaavat suurella todennäköisyydellä itäeurooppalaiset rakennusmiehet ja alihankkijoina toimivat puolaiset ja virolaiset rakennusalan yritykset.
Yhteisöveroja ja alv-tuloja ei juurikaan ole odotettavissa. Välilliset tulotkin ovat vähissä, sillä työmiehet asuvat usein kommuuneissa ja ylimääräiset rahat lähetetään kotimaahan.
5 kiireellistä vinkkiä virkamiehille ja valtuutetuille!
- Ratikkahankkeen riskikartoituksen teettäminen muuttuneen taloustilanteen takia.
- Valtiovarainministeriöstä tilattava lausunto hankkeen kannattavuudesta.
- Väylävirastolta tilattava uusi lausunto liikennejärjestelyistä ja rautateiden näkökulmasta (Tikkurila tunneli)
- Kiinteistötaloudelliset selvitykset tilattava vähintään kahdelta eri yhtiöltä.
- Verotuloarviot ja matkustajamääräennusteet arvioitava uudelleen.
Vasta tehtyjen selvitysten pohjalta voidaan tarkastella hankkeen taloudellisesta kannattavuutta ja tehdä tarvittavat toimenpiteet muuttuneiden talousnäkymien takia.